Osnovna škola Tomaša Goričanca Mala Subotica

Erasmus+ projekt: Latvija

Autor: Sanja Posavec, 18. 5. 2016.

Učitelji i učenici pet različitih škola iz pet različitih zemalja – Austrija, Češka, Hrvatska, Latvija i Mađarska, provode projekt „Schule draußen – Lernen außerhalb des Klassenzimmers“ u okviru programa Erasmus+ financiranog iz fondova Europske unije. Cilj je projekta smjestiti dio nastave izvan okvira školske učionice i time nadopuniti iskustvo učenika s jedne strane, a s druge strane promovirati zdrav odnos prema okolišu u kojem živimo. Sastavni dio tog projekta su i aktivnosti učenja i mobilnost učenika u sljedeće zemlje prema projektu: Latvija, Mađarska i Hrvatska.

U prvoj godini susret učenika i učitelja realiziran je u Latviji u vremenu od 24. do 30. travnja. Hrvatsku su zastupali predstavnici učitelja i učenika iz Osnovne škole Tomaša Goričanca Mala Subotica: voditelj projekta učitelj Kristijan Jabuka Smiljanić, učiteljica Iva Mihalic Krčmar, asistentica u nastavi Nevenka Jabuka Smiljanić, učenice Aurora Jabuka Smiljanić, Tihana Lozer i Marta Novak (7. razred) te Zrinka Banec i Emilija Kodba (8. razred).

Škola domaćin bila je Dagdas Vidusskola iz Dagde na jugoistoku Latvije. Od ponedjeljka do petka učilo se u parkovima, na jezerima, u muzejima. Upoznavala se povijesno-kulturna baština kroz igru i zabavu. Učenici su u međunarodnim timovima proučavali prirodno okruženje koristeći njemački i engleski jezik. To ih je dovelo do zbližavanja kako s prirodom tako i međusobno. Kako je rekla jedna učenica: „To ćemo sigurno pamtiti cijeli život jer smo na nov način primjenjivali znanja stečena u školi.“

Kako su provodili svoj boravak u Latviji možete pročitati u nastavku, u dnevniku koji su pisale učenice.

Ekipa OŠ Tomaša Goričanca Mala Subotica u sastavu: učenice 7. razreda: Aurora Jabuka Smiljanić, Tihana Lozer i Marta Novak, učenice 8. razreda: Zrinka Banec i Emilija Kodba, te učitelji Kristijan Jabuka Smiljanić i Iva Mihalic-Krčmar  s asistenticom u nastavi, Nevenkom Jabuka Smiljanić, bili su u Latviji od 24. do 30. travnja 2016. u sklopu projekta "Schule draußen - Lernen außerhalb des Klassenzimmers" koji je financiran iz fondova EU. Krenuli smo u nedjelju, 24. travnja, u 2 sata ujutro. Autobusom smo krenuli do zračne luke u Grazu. Iz Graza smo letjeli do Frankfurta, a iz Frankfurta smo letjeli do Rige. Kad smo stigli u Rigu, kišilo je i bilo je hladno, ali to nam nije pokvarilo raspoloženje. Tamo nas je pokupio mini-bus, koji nas je odveo u naš hotel. Popodne smo proveli istraživajući hotel. Navečerali smo se, imali probu za predstavljanje naše škole i otišli spavati. Ujutro, kad su se okupili svi sudionici projekta (Česi, Austrijanci i Mađari), sjeli smo u autobus i krenuli smo na razgledavanje Rige. U autobusu smo vidjeli veći dio Rige (Ortodoksna crkva, Umjetnička akademija, sat koji pokazuje koliko je sati u Japanu…). Prešli smo mostom preko Zapadne Dvine, koja teče kroz Rigu, i vidjeli najvišu točku u Latviji, televizijski toranj. Izašli smo iz autobusa i krenuli u šetnju ulicama. Iako je bilo oblačno i pomalo hladno, uživali smo u ljepotama glavnog grada Latvije. Saznali smo legendu o nastanku latvijske zastave i vidjeli kuću premijera. Mnoge kuće koje smo vidjeli imaju drvenu fasadu u različitim bojama. Nakon toga sjeli smo u autobus i odvezli se u sam centar Rige. Tamo smo se podijelili u dvije grupe i krenuli u razgled starog dijela grada uz vodiča. Vodiči su nam o prošlosti grada i znamenitostima govorili na njemačkome jeziku. Vidjeli smo gradsku vijećnicu ispred koje je veliki ključ grada napravljen od rastopljenih ključeva građana. Isto tako smo i vidjeli gradsku knjižnicu napravljenu od stakla uz koju ide i legenda o seljaku i princezi. U Rigi ima mnogo prekrasnih  crkava. Posjetili smo i dućan pčelinjih proizvoda i tamo degustirali razne vrste meda. Tamo smo i kupili suvenire. Nakon toga, vodič nas je odveo na mjesto gdje je tekla rijeka Riga. Na toj rijeci, koja danas više ne postoji, nastao je grad Riga. Tijekom razgledavanja, čuli smo hrvatsku nacionalnu himnu. To nam je bilo lijepo i ugodno iznenađenje. Nakon razgledavanja koje je trajalo 2 sata, ponovno smo se okupili ispred autobusa i krenuli na ručak u poznati latvijski restoran Lido. Hrana je bila ukusna. U tom restoranu drže žive piliće koje ljudi mogu gledati kako rastu. Nakon ručka krenuli smo na put za Dagdu, mali gradić, koja je od Rige udaljena 4 sata vožnje.

U utorak, 26. travnja imali smo upoznavanja u školi. Svaka zemlja je predstavila nešto o sebi, a Latvija je priredila priredbu gdje su plesali, pjevali, recitirali, te su time predstavili svoju zemlju. Tada smo isprobavali kolače i razne poslastice iz svake zemlje. Poslije upoznavanja i priredbe smo ručali, Tada je tek započelo upoznavanje i sporazumijevanje učenika. Sporazumijevanje i razgovor u početku nije bio lagan jer smo svi bili malo sramežljivi. Poslije ručka krenuli smo na izlet u Dagdu. Bilo je jako lijepo jer smo imali nastavu s temom "Sve povezano s ribama". Posjetili smo muzej riba "Jaundome". Kroz igru i zadatke naučili smo puno o ribama, te je naposljetku svaka zemlja zapjevala svoju izvornu pjesmu. Nakon toga smo večerali u školi te smo sa autobusom otišli do hostela. U hostelu smo igrali stoli tenis, biljar i vježbali smo te smo nakon toga otišli spavati.

Četvrti dan u Latviji (srijeda) proveli smo u prirodi. Nakon doručka u školskoj kantini, autobus nas je odveo u Nacionalni park Razna. Prvo smo posjetili „Volkenbergas Pils“, brdo na koje smo se popeli stepenicama. Na brdu smo imali predivan pogled. Imali smo nastavnu temu „Sve povezano s prirodom“. Fotografirali smo se, razgledavali, igrali igre, pjevali latvijske pjesme, rješavali razno razne zadatke i time više upoznavali Latviju i njezine posebnosti. Nakon toga busom smo otišli do jedne ustanove u kojoj smo pobliže upoznali Nacionalni park Razna, koje biljke i životinje žive na tom području te smo vježbali svoje mozgove slagajući razne mozgalice. Ostatak dana smo proveli u Muzeju Andrupenes. Razgledali smo mali muzej i imali slobodno vrijeme u prirodi za druženje. Zatim smo ručali i probali poznat latvijski desert zvan „kljockas“. Poslije ručka smo slušali latvijski folklor kako pjeva i pleše, a kasnije smo svi zaplesali i naučili njihove plesove. Bilo je jako lijepo i zabavno. Nakon zabavnog plesa imali smo zadatak osmisliti logo cijelog projekta (Erasmus+ Schule draußen) i imali smo nastavu „Sve povezano s kruhom“. Rješavali smo zadatke i pjevali pjesmice. Nakon zabavne nastave u prirodi, vratili smo se u školu na večeru. Poslije večere imali smo zajedničko druženje u kojem smo se svi zajedno igrali i plesali. Nakon predivnog dana vratili smo se u svoj hostel i odmorili za idući uzbudljiv dan.

U četvrtak, 28. travnja doručkovali smo u školi te smo nakon doručka imali nastavu na engleskom jeziku. Na toj nastavi smo učili o životinjama te smo se tako pripremili za muzej životinja. Nastava je bila zanimljiva jer smo radili u grupi sa učenicima iz ostalih zemalja te smo se tako još više upoznali. Učitelji su se jako potrudili da nam bude sve jasno. Poslije nastave smo ručali. Pošto je tema bila "Sve povezano sa životinjama" krenuli smo u muzej životinja "Kepa". Tamo je bilo mnogo prepariranih životinja te smo o svakoj nešto naučili. Dobili smo zadatak da svrstamo životinje u grupe(sisavci, vodozemci...) na latvijskom jeziku. To je bilo jedno jako lijepo iskustvo jer smo naučili neke latvijske riječi. Kasnije smo imali igre i morali smo zapaliti vatru tako što smo bili podijeljeni u grupe i morali smo tražiti granje i suhu travu. To je bilo jako zabavno. Nakon toga smo večerali i poslije večere otišli u hostel. Opet smo se podružili, pregledali slike i otišli spavati.

U petak, zadnji dan našeg boravka u Latviji, krenuli smo u Aglonu. Tamo je bila lijepa crkvica s koje se pružao prekrasan pogled na drvene skulpture kojih je bilo po cijelom imanju. Skulpture su prikazivale različite životinje, ljude, anđele i Isusa. Osim skulptura, imanje su krasili mostići, kupola, bunar i mnoštvo maštovitih detalja (npr. Noina arka). Tamo smo imali slobodno vrijeme pa smo ga proveli u slikanju sa novostečenim prijateljima i razgledavajući imanje.

Nakon posjete Agloni išli smo pogledati Baziliku. Bila je ukrašena sa puno boja i detalja. Saznali smo da se u toj bazilici okupljaju vjernici katoličke i pravoslavne vjere. Kratko smo sjeli i zaželjeli nešto.

Zatim smo se odvezli do muzeja kruha u kojem nam je mlada djevojka pričala o njegovu nastajanju i važnosti i o latvijskim običajima pripremanja kruha. Čuli smo i latvijsku pjesmu o kruhu. Potom smo ručali, a uz ručak smo dobili šnite crnoga kruha i biljni sok za degustaciju. Nakon toga je tko je htio mogao probati okretati mlinski kamen. Zatim smo još malo plesali i krenuli odande.

Naše iduća postaja bila je Đavolje jezero koje je ime dobilo po svojoj izrazito tamnoj boji. Priča kaže da će onaj koji se umije u njoj biti zdrav cijeloga života pa su se neki umivali. Zatim smo se svi zajedno poslikali i krenuli natrag u školu. Uslijedio je pozdrav sa svima, povratak u hostel i pakiranje za polazak kućama. Razgovarali smo kako smo se na početku sramili i nismo se usudili družiti sa učenicima drugih zemalja, a onda smo se malo po malo oslobodili i stekli nove prijatelje i simpatije koje će zauvijek ostati u našim srcima.

Latvija je bila prekrasno iskustvo koje ćemo pamtiti po zanimljivim igrama, lijepim i edukativnim izletima, a najviše po novim ljudima koje smo upoznali i sprijateljili se s njima.

Marta, Tihana, Emilija, Zrinka i Aurora

Erasmus+ projekt: Latvija

Autor: Sanja Posavec, 18. 5. 2016.

Marta, Tihana, Emilija, Zrinka i Aurora

OBAVIJESTI

Ispis statistike od 8. 12. 2014.

Osnovna škola Tomaša Goričanca Mala Subotica / Glavna 55, HR-40321 Mala Subotica / os-mala-subotica.skole.hr / ured@os-mala-subotica.skole.hr