preskoči na sadržaj

Osnovna škola Tomaša Goričanca Mala Subotica

OSNOVE DIGITALNE FOTOGRAFIJE

Autor: Ivana Ružić, 26. 11. 2008.

Slika vrijedi tisuću riječi, a zašto onda ne bi naučili kako napraviti bolju fotografiju i kako izvući maksimum iz našeg digitalnog fotoaparata?

Fotografija je hobi velikom broju ljudi i predstavljanjem kompaktnih, a naročito digitalnih fotoaparata još je više ljudi postalo fotografskim amaterima.

Sa fotoaparatom obješenim oko vrata ili smještenim u torbice, te osobe čuvaju obiteljske uspomene, bilježe povijesne događaje i hvataju jedinstvene životne trenutke.

Prateći par pravila i savjeta koji slijede, svatko od nas može "uhvatiti fotografiju" koju može s ponosom podijeliti s obitelji i prijateljima.

 

OSNOVE DIGITALNE FOTOGRAFIJE

 

1. Miran fotoaparat

Miran fotoaparat je preduvjet za oštru fotografiju.

Ako je moguće kameru postavite na stativ ili neku čvrstu podlogu, uhvatite fotoaparat s obje ruke, naslonite laktove na tijelo, a fotoaparat na glavu i nježno pritisnite okidač.

 

2. Pravilo trećina

Subjekt/objekt od interesa nemojte uvijek centrirati. Ovo pravilo pomaže u kompozijici i rezultira kvalitetnijom fotografijom.

Prije nego pritisnete okidač, u glavi sliku podijelite na trećine (horizontalno i vertikalno).

Najvažniji dio slike (objekt od interesa) smjestite na jedno od četiri mjesta gdje se sijeku zamišljene linije. Osoba koja je objekt od interesa treba gledati ili se kretati prema centru fotografije.

Kod fotografije sa horizontom, horizont smjestite na jednu od horizontalnih linija ovisno o tome što želite naglasiti na slici. Kada fotografirate grupu ljudi, nemojte ih "odrezati" u području koljena ili laktova. obuhvatite ih cijele ili od pasa prema gore.

Objekt od interesa uvijek smjestite u trećinu s lijeva ili desna i trećinu od dna ili vrha fotografije.

 

3. Linijia horizonta

Linija horizonta neka bude vodoravna. Liniju horizonta smjestite na jednu od zamišljenih horizontalnih linija (pravilo trećina) ovisno o tome što želite naglasiti.

 

4. Popunite okvir

Pripremite sliku tako da ona sadrži samo vizualnu informaciju koju želite. Približite se objektu interesa tako da on popuni vizir.

Ako prikazujete ljude u nekoj aktivnosti, uvjerite se da ste se dovoljno približili da vidite što rade. Ako je potrebno, iskoristite pozadinu kako bi stavili naglasak na glavni objekt, ali pazite da vam pozadina ne bude prejaka.

Pripazite na štapove, linije, lustere i ostale objekte koji mogu izgledati kao da rastu iz nečije glave.

 

5. Uokvirenje

Uokvirenje fotografijama daje profesionalniji izgled. Upotrijebite grančice drveća, grmlje, dijelove zgrada ili čak osobe kako bi uokvirili svoju fotografiju i dali joj 3D izgled. Uokvirenje je naročito efikasno u oblačnim danima kada je nebo bijelo ili u sivim tonovima.

 

6. Osvjetljenje

Postoje četiri vrste svjetla na koje treba obratiti pažnju prilikom fotografiranja: prednje, bočno, pozadinsko i raspršeno svjetlo.

  1. PREDNJE SVJETLO - svjetlo koje direktno pada na subjekt fotografiranja. Ono osigurava sjajne i dobro eksponirane slike ali može uzrokovati žmirkanje ili škiljenje osoba koje fotografiramo budući da moraju gledati direktno u izvor svjetlosti.
  2. BOČNO SVJETLO - subjekt fotografiranja osvjetljava s bočne strane. Ono stvara sjene na jednoj polovici subjekta i time na njegovoj površini otkriva svako ispupčenje ili udubinu. Panoramske fotografije pejzaža puno su ljepše kad je sunce niže što rezultira bočnim osvjetljenjem.
  3. POZADINSKO SVJETLO - izvor svjetlosti nalazi se iza i iznad subjekta. Ovo osvjetljenje ne otkriva puno detalja ali daje snažan obris, a ponekad i halo efekt. U slučaju kad je subjekt osvjetljen pozadinskim svjetlom, a na fotografiji želimo što više detalja, treba upotrijebiti blic.
  4. RASPRŠENO SVJETLO - javlja se u oblačnim i maglovitim danima, u tim slučajevima ne može se razlučiti izvor svjetla pa ne postoje ni sjene. Ono je idealno za fotografiranje portreta.

 

7. Točka gledišta

Različiti kutevi snimanja mogu proizvesti izvanredne fotografije. Ne treba sve fotografije snimati iz ravnine očiju ili ravno ispred nas. Fotografije snimljene iz različitih kuteva mogu dovesti do potpuno novih osjećaja, raspoloženja ili djelovanja. Fotografije iz žablje perspektive mogu biti vrlo zanimljive, a lako ih je i uokviriti.

Prilikom snimanja djece i kućnih ljubimaca treba se spustiti na njihovu razinu visine. Mijenjajući točku gledišta možemo izbjeći ružnu pozadinu. Penjanje i gledanje na stvari iz ptičje perspektive stvara nove prilike. Ako ljudi gledaju gore prema kameri, nećeti ih morati slagati za poziranje. Umjesto da ljude slažete za poziranje, postavite ih u opuštenu i neobaveznu pozu da ne izgledaju ukočeno.

 

8. Linije vodilje

Koristite linije vodilje kako bi usmjerili pažnju na subjekt. Linije vodilje mogu biti cesta, šetalište, pločnik, ograda, rijeka, drvored, ... One se neće naći u svakoj situiaciji ali ih treba tražiti i iskoristiti. Linije trebaju voditi u sliku prema glavnom subjektu.

Ponekad treba odabrati pravi kut ili točku gledišta kako bi linije vodile u sliku. Linija koja počinje iza ugla fotografije obično joj poboljšava kompoziciju.

 

SAVJETI

  • Pažljivo pročitati uputstva.
  • Nosite fotoaparat sa sobom kad god je to moguće.
  • Uvijek osigurajte dovoljno kapaciteta (baterija, memorijska kartica).
  • Ne koristite digitalno zumiranje.
  • Ne koristite specijalne efekte (kasnije ih vrlo lako dodajete na računalu).




CMS za škole logo
Osnovna škola Tomaša Goričanca Mala Subotica / Glavna 55, HR-40321 Mala Subotica / os-mala-subotica.skole.hr / ured@os-mala-subotica.skole.hr
preskoči na navigaciju